درمان پولیپ بینی

درمان پولیپ بینی : زائده های خوش خیم به شکل جوانه‌های نرم، بدون درد داخل بینی که شبیه قطرات اشک یا انگور آویزان هستند پولیپ بینی می گویند و  این جوانه ها در راه گذر بینی یا سینوس‌ها به ‌وجود می‌آیند.

این ضایعات در اثر التهاب های مزمن به ‌علت آسم ، آلرژی‌ها ، حساسیت دارویی یا برخی از نابسامانی‌های ایمنی به وجود می آیند.

پولیپ‌ بینی توده‌های کیسه مانندی هستند که به شکل مخاط متورمی هستند که در بالای حفره بینی وجود دارد و به سمت فضاهای خالی رشد می کنند و اغلب چندتا هستند. در مواردی درمان پولیپ بینی افشانه بینی تجویز می شود، در نتیجه پولیپ‌ها چروکیده شده برطرف خواهند شد.

پولیپ بینی چیست ؟

پولیپ‌های کوچک بینی، نشانه خاصی ندارند اما جوانه‌های بزرگتر راه گذرهای بینی را مسدود می کند و در نتیجه فرد دچار مشکلات تنفسی می شود.

وجود پولیپ بینی موجب عفونت های مکرر و از‌ بین ‌رفتن حس ‌بویایی فرد خواهد شد.

پولیپ‌های بینی نرم و فاقد حس هستند و چنانچه کوچک باشند، شخص به ‌وجودشان ممکن است آگاه نباشد.

پولیپ‌های بینی آستر راه گذرهای بینی و سینوس‌ها را ملتهب می کند.

پولیپ‌های بینی در سن خاصی ایجاد نمی شود و ممکن است در هر فردی ایجاد شود اما غالبا  در بزرگسالان بیشتر از کودکان به وجود می آید.

در اکثر موارد  پولیپ‌های بینی پایه دار و متعدد هستند و ممکن است در داخل هر دو بینی ایجاد شوند، ممکن هم هست که فقط در یک بینی و به طور منفرد نیز ایجاد شود. ظاهرا پولیپ های بینی شبیه دانه های انگور هستند.

علائم پولیپ بینی

1. عطسه کردن و داشتن آبریزش بینی
  2. درد در ناحیه پیشانی
  3. مختل شدن حس بویایی یا چشایی
  4. درد در فک بالا
  5. داشتن ترشحات پشت حلقی
  6. خورناس کشیدن

درمان پولیپ بینی

در صورت مشاهده علائم فوق به مدت یک هفته تا ده روز به پزشک مراجعه نمایید.

غالبا درمان پولیپ بینی با دارو آغاز می‌شود و در مواردی ممکن است حتی پولیپ‌های بزرگ نیز با دارو جمع شده و برطرف شوند.

تجویز داروهای کورتیکوستروئیدهای بینی یکی از شیوه های متداول درمان پولیپ بینی است که برای کاهش التهاب کاربرد دارد.

اغلب افراد که دچار پولیپ بینی هستند با استفاده از داروهای تجویز شده درمان می شوند اما اگر پولیپ بینی با تجویز داروی خوراکی نیز درمان نشود با نمونه برداری از زائده پولیپ بینی عمل جراحی برای خارج کردن پولیپ بینی توصیه می شود.

عمل جراحی آخرین شیوه درمانی برای پولیپ بینی می باشد.

جراح و متخصص گوش و حلق و بینی
جراح پلاستیک بینی و زیبایی صورت