ورم ناشی از جراحی بینی

بعد از جراحی بینی و به دلیل تغییراتی که در ساختمان بینی و غضروف های آن صورت می گیرد، یک سری عوارض عمومی در بینی ایجاد می گردد که یکی از شایع ترین آن ها بروز تورم می باشد. ورم ناشی از جراحی بینی معمولاً موجب نگرانی افراد می شوند. اما ما قصد داریم با ارائه اطلاعات مفید درباره التهاب بینی ، نگرانی شما را در این رابطه کاهش دهیم. از این رو برای دریافت اطلاعات بیشتر در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

ورم ناشی از جراحی بینی

انواع ورم ناشی از جراحی بینی

برای سرعت بخشیدن به کاهش تورم ناشی از عمل بینی ، لازم است انواع ورم را بدانیم. به طور کلی تورم بعد از رینوپلاستی به سه دسته تقسیم می شود. هرکدام از این دسته ها به دلایل مختلف و با بازه زمانی متفاوت ایجاد می شوند. برای ارائه اطلاعات بیشتر در ادامه هر یک از دسته ها را شرح می دهیم:

• ورم پوستی

در حین عمل زیبایی بینی برای ایجاد تغییرات ، لازم است پوست از اسکلت بینی جدا شود. این اقدام سبب تورم پوست آن می شود. علت این تورم ، تجمع مایع بینی سلولی است که برای التیام زخم ها تولید شده است. به طور کلی ورم پوستی حدود ۱ الی ۳ ماه بعد از عمل از بین می رود. دقت داشته باشید که در بینی های گوشتی به ضخامت پوست و افزایش تجمع مایع بین سلولی ، مدت زمان التهاب کمی بیشتر است. البته شما می توانید با انجام مراقبت های ویژه این مدت زمان یا شدت تورم را تا حدی کاهش دهید.

• ورم کاذب

ورم های کاذب به نسب ورم های پوستی دوره طولانی تری باقی می مانند. این ورم که ناشی از تغییر در ساختار اسکلت بینی ایجاد می شود ، حدود یکسال بعد از عمل به طور کامل از بین می رود. توجه داشته باشید که هر چه میزان تغییرات در استخوان بینی بیشتر باشد ، مدت زمان التهاب نیز بیشتر است ؛ اما در بیشتر موارد بعد از یکسال ناپدید می شود.

• ورم فیبروز

ورم ناشی از جراحی بینی فیبروز، نوعی گوشت اضافه است که به سبب اشتباه جراح ایجاد شده است. این ورم می تواند ماندگاری دائمی داشته باشد و در موارد نادری که پزشک به اندازه کافی تبحر نداشته باشد ، ایجاد می شود. لذا قبل از انجام هر عمل زیبایی برای دور ماندن از عوارض آن حتما در انتخاب پزشک خود دقت کافی داشته باشید.

آیا شدت ورم در افراد یکسان است؟

شدت ورم در افراد متفاوت بوده و به ویژگی های بدن هر فرد و میزان ایرادات بینی بستگی دارد.

هرچه میزان ایرادات بینی بیشتر بوده و نیاز به تغییر بیشتری داشته باشد، ورم بینی بیشتر خواهد بود.

کاهش ورم ناشی از جراحی بینی

1. بالاتر قرار گرفتن سر نسبت به بدن درهنگام خواب و استراحت در کاهش تورم بینی موثر است، به همین منظور در هنگام خواب از دو یا سه بالشت در زیر سر خود استفاده کنید.
  2. مواد غذایی برای کاهش التهاب موثر هستند.
  3. مصرف میوه، سبزیجات و آبمیوه های طبیعی و تازه موجب کاهش تورم می شوند، مصرف آن ها را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
  4. مصرف مواد غذایی شور، فلفلی و پرادویه موجب شدت یافتن ورم بینی می شود، از مصرف آن ها خودداری نمایید.
  5. در ۳ روز ابتدایی از کمپرس سرد و از کمپرس گرم بعد از عمل بینی در ۳ روز دوم استفاده نمایید.
  6. در مدت زمانی که جراح بینی برای تان تعیین کرده است، بر روی بینی تان چسب بزنید.
  7. سر خود را به سمت پایین خم نکرده و از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید.
  8. لازم به ذکر است که ورم بینی در برخی از افرادی که بینی آن ها خیلی گوشتی و بزرگ است دیرتر از سایر افراد فروکش می نماید.

در چنین مواردی جراح بینی با صلاحدید خود از آمپول کاهش ورم بینی حاوی کورتون بهره می گیرد.

ورم نوک بینی گوشتی بعد از عمل

ورم نوک بینی گوشتی بعد از عمل زیبایی ، از ورم های کاذب محسوب می شود ؛ این ورم بعد از برداشتن چسب نمایان می شوند و به مرور زمان از بین می رود. در صورتی که ورم ناشی از جراحی بینی خیلی زیاد باشد ، جراح بینی پیشنهاد استفاده از قرص یا تزریق کورتون را می دهد. در نظر داشته باشید که ایمن ترین و بهترین روش برای از بین بردن ورم بینی ، روشی است که مورد تایید پزشک باشد ؛ از این رو اگر پزشک تاکیدی بر تزریق کورتون یا استفاده از قرص نداشته باشد ، بهتر است بر این موضوع پافشاری نکنید.

مراحل کاهش ورم بینی بعد از یکسال

تمامی التهاب بینی در طی یکسال و در ۳ مرحله تدریجی از بین می رود. برای ارائه اطلاعات بیشتر هر یک از این مراحل را با ذکر بازه زمانی حدودی شرح داده ایم.

• مرحله نخست کاهش التهاب

در اولین مرحله از تورم در واقع شاهد افزایش التهاب هستیم. به گونه ای که با گذشت ۳ روز از جراحی زیبایی بینی ، التهاب به اوج خود می رسد و حدود ۷ تا ۱۰ روز همچنان با تشدید التهاب مواجه هستیم. در این بازه زمانی ممکن است التهاب همراه با کبودی ناحیه زیر چشم باشد.

راهکارهایی که برای کاهش ورم ناشی از جراحی بینی در مرحله نخست پیشنهاد می شود ، استفاده از کمپرس یخ در ۷۲ ساعت اول بعد از عمل زیبایی بینی ، استفاده از مواد خوراکی ضد التهاب و عدم استفاده از مواد خوراکی التهاب زا است.

• مرحله دوم کاهش التهاب

با گذشت ۷ تا ۱۰ روز ، پزشک از چسب بینی برای فرم دهی و کنترل ورم با محدود کردن روند کلاژن سازی بین پوست و استخوان  سعی در کنترل التهابات دارد. حدود ۶ هفته بعد از این پروسیجر ، پوست برای ترمیمی زخم ها و آسیب های وارد شده شروع به کلاژن سازی می کند. با افزایش کلاژن سازی ، پوست ضخیم می شود و در صورتی که از چسب بینی استفاده نشود ، احتمال آسیب به فرم آن وجود دارد.

• مرحله سوم کاهش التهاب

پس از گذشت این دو بازه زمانی ، قسمت زیادی از التهاب از بین رفته است و بینی وارد مرحله جدیدی می شود که در آن خود را ترمیم می کند. بافت های کلاژنی که در مرحله قبل تولید شده اند ، اکنون به مرور تجزیه می شوند و ورم ناشی از جراحی بینی کاهش می یابد. این پروسه حدود یکسال به طور می انجامد.