درمان پولیپ بینی

زائده های خوش خیم به شکل جوانه‌ های نرم ، بدون درد داخل بینی که شبیه قطرات اشک یا انگور آویزان هستند پولیپ نام دارند. این جوانه ها در راه گذر بینی یا سینوس‌ ها به ‌وجود می‌آیند. برای درمان پولیپ بینی گاهی از دارو و در مواقع بدخیم از جراحی بینی استفاده می شود. برای اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب توجه فرمایید که توسط بهترین جراح بینی اصفهان دکتر مهشید خورده چی تهیه شده است.

درمان پولیپ بینی - دکتر مهشید خورده چی در اصفهان

پولیپ بینی

ضایعات موجود در بینی در اثر التهاب های مزمن به ‌علت آسم ، آلرژی‌ها ، حساسیت دارویی یا برخی از نابسامانی‌های ایمنی به وجود می آیند. پولیپ‌ در بینی توده‌های کیسه مانندی هستند که به شکل مخاط متورمی هستند که در بالای حفره بینی وجود دارد و به سمت فضاهای خالی رشد می کنند و اغلب چندتا هستند. در مواردی درمان پولیپ بینی افشانه بینی تجویز می شود، در نتیجه پولیپ‌ها چروکیده شده برطرف خواهند شد.

علل پولیپ بینی

• آلرژی: واکنش به مواد آلرژی‌زا
  • عفونت: عفونت‌های موضعی در منطقه بینی
  • فیبروز کیستیک: بیماری مزمن مرتبط با تولید مواد لزج
  • بیماری‌های خود ایمنی: اختلالات خاص در سیستم ایمنی
  • مصرف برخی داروها: مصرف طولانی مدت برخی داروها
  • مواجهه با مواد شیمیایی: تماس با مواد شیمیایی آزاردهنده

تشخیص پولیپ بینی

تشخیص پولیپ بینی معمولاً از طریق معاینه فیزیکی و آندوسکوپی بینی انجام می‌شود.

عوارض پولیپ بینی

• انسداد کامل بینی
  • عفونت سینوس
  • کاهش کیفیت زندگی

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به پولیپ بینی قرار دارند ؟

افراد زیر بیشتر در معرض ابتلا به پولیپ بینی قرار دارند:

• افراد بالای ۴۰ سال
  • مردان
  • افرادی که سابقه خانوادگی پولیپ بینی دارند
  • افرادی که به آلرژی یا آسم مبتلا هستند
  • افرادی که از عفونت سینوس مزمن رنج می برند
  • افرادی که از فیبروز کیستیک یا سایر بیماری های خود ایمنی رنج می برند
  • آلرژی شایع ترین علت پولیپ بینی است. آلرژی می تواند باعث التهاب و تورم مخاط بینی شود. این التهاب می تواند باعث ایجاد پولیپ ها شود.
  • عفونت سینوس نیز می تواند باعث ایجاد پولیپ بینی شود. عفونت سینوس می تواند باعث التهاب و تورم مخاط سینوس ها شود. این التهاب می تواند باعث ایجاد پولیپ ها شود.
  • فیبروز کیستیک یک بیماری ژنتیکی است که باعث تولید مخاط غلیظ و چسبناک می شود. این مخاط می تواند باعث انسداد بینی و سینوس ها شود و خطر ابتلا به پولیپ بینی را افزایش دهد.
  • بیماری های خود ایمنی نیز می توانند باعث ایجاد پولیپ بینی شوند. بیماری های خود ایمنی زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت های سالم بدن حمله می کند. این حمله می تواند باعث التهاب و تورم مخاط بینی و سینوس ها شود و خطر ابتلا به پولیپ بینی را افزایش دهد.
  • در برخی موارد، پولیپ بینی می تواند بدون علت مشخصی ایجاد شود.

نکاتی درباره پولیپ و درمان پولیپ بینی

1. پولیپ‌های بینی آستر راه گذرهای بینی و سینوس‌ها را ملتهب می کند.
  2. وجود پولیپ بینی موجب عفونت های مکرر و از‌ بین ‌رفتن حس ‌بویایی فرد خواهد شد.
  3. پولیپ‌های بینی نرم و فاقد حس هستند و چنانچه کوچک باشند، شخص به ‌وجودشان ممکن است آگاه نباشد.
  4. پولیپ‌های بینی در سن خاصی ایجاد نمی شود و ممکن است در هر فردی ایجاد شود اما غالبا  در بزرگسالان بیشتر از کودکان به وجود می آید.
  5. پولیپ‌های کوچک بینی، نشانه خاصی ندارند اما جوانه‌های بزرگتر راه گذرهای بینی را مسدود می کند و در نتیجه فرد دچار مشکلات تنفسی می شود.
  6. در اکثر موارد  پولیپ‌های بینی پایه دار و متعدد هستند و ممکن است در داخل هر دو بینی ایجاد شوند، ممکن هم هست که فقط در یک بینی و به طور منفرد نیز ایجاد شود. ظاهرا پولیپ های بینی شبیه دانه های انگور هستند.

علائم پولیپ چیست ؟

• درد در فک بالا
  • خورناس کشیدن
  • درد در ناحیه پیشانی
  • داشتن ترشحات پشت حلقی
  • مختل شدن حس بویایی یا چشایی
  • عطسه کردن و داشتن آبریزش بینی

درمان پولیپ بینی در اصفهان با دکتر خورده چی

قطره ها و قرص های استروئیدی : اگر شما بیماران عزیز به هر یک از علائم پولیپ مبتلا هستید  ، لازم است به جراح و متخصص گوش و حلق و بینی دکتر خورده چی در اصفهان مراجعه کنید تا بهترین پروسه درمانی از جانب پزشک برای شما در نظر گرفته شود. پزشک پس از انجام بررسی های لازم و تشخیص این عارضه در شما بیماران به منظور کنترل ناهنجاری ها ، استفاده از قطره ها و قرص های استروئیدی را پیشنهاد می کند. این پروسه درمانی در کنترل و عدم شدت یافتن پولیپ نقش بسیار مهمی داشته ، که می تواند در روند درمانی به بیماران کمک بسیار مفیدی کند. در صورتی که دوره درمانی شما با استفاده از قطره های استروئیدی به خوبی پیش نرفته باشد ، پزشک استفاده از قرص های استروئیدی را پس از دوره درمانی با قطره ها پیشنهاد می کند. در واقع قرص های استروئیدی شدت التهاب را تا حد ممکن کاهش داده و کنترل می کند.

ضد قارچ ها : در برخی مواقع قرص ها و قطره های استروئیدی تاثیرات موثری در بهبود پولیپ بینی نخواهند داشت و افراد نیز با تشدید علائم خود رو به رو خواهند شد ، در نتیجه متخصص گوش و حلق و بینی از دیگر دارو های موثر همچون ضد قارچ ها برای افراد مبتلا به الرژی های قارچی ، اختلالات باکتریایی و غیره نیز تجویز می کند.

جراحی پولیپکتومی : تکنیک درمانی نهایی جهت بهبود پولیپ بینی در افراد پولیپکتومی می باشد. در واقع در صورتی که روش های توصیه شده تاثیری بر این عارضه نداشته باشند ، پزشک جراحی را به عنوان آخرین گزینه به شما پیشنهاد می کند. طی این پروسه جراحی پزشک با بکارگیری از آندوسکوپیک و دیگر ابزار های مورد نیاز بافت و توده های اضافی را با دقت بسیار بالایی از داخل مجاری بینی بیمار بر می دارد. جراحی پولیپ بینی به صورت جراحی آندوسکوپی سینوسی انجام می‌شود. در این روش ، جراح از طریق دستگاهی به نام اندوسکوپ به داخل بینی دسترسی پیدا می‌کند و پولیپ‌های بینی را برش می‌دهند یا تخلیه می‌کنند.

درمان پولیپ بینی

چه زمانی نیازمند جراحی پولیپ بینی هستیم ؟

هنگامی که پزشک تشخیص پولیپ دهد ، در اولین اقدام درمانی از داروهای استروئیدی استفاده می کند. این داروها سبب کاهش سایز پولیپ شده و عملکرد تنفسی بینی را درمان می کنند. اما اگر در طول چنین روند درمانی ، عارضه مذکور از بین نرفت یا آن که سایز توده ها بسیار بزرگ باشند ، پزشک دستور به جراحی سینوس می دهد.

درمان پولیپ بینی به وسیله جراحی

در طی این پروسه دکتر خورده چی ، جراح بینی حاذق در اصفهان دکتر خورده چی ، با استفاده از تلسکوپ ، محل دقیق توده ها را تشخیص می دهد. این عمل بدون درد ، خون ریزی و بدون ایجاد برش در ساختار بینی انجام می شود. جراح حین انجام پروسه ابزاری را که به سر آن دوربین مخصوص متصل است از راه حفره های بینی به داخل آن ارسال می کند و طی آن ساختار داخلی بینی را دیده و توده ها را خارج می کند.

هزینه درمان پولیپ بینی در اصفهان

از آن جا که پولیپ یک نوع بیماری محسوب می شود ، افرادی که دچار آن هستند ، امکان استفاده از مزایای بیمه را دارند.

روش های درمان گیاهی پولیپ

در مواردی که توده های موجود در بینی بسیار کوچک هستند یا افرادی که به دلایل ژنتیکی قصد جلوگیری از این عارضه را دارند ، می توانند با درمان های خانگی البته این عارضه را تا حدی کنترل کنند. انواع درمان گیاهی پولیپ بینی شامل استفاده از موارد زیر است:

روغن درخت چای : خاصیت ضد میکروبی بالایی دارد. برای استفاده درست ، روغن را به دهانه های حفره بینی بمالید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

بروملین : ماده ای موثر و ضد التهابی در هسته سیب است که به کاهش عفونت های سینوسی کمک می کند.

منیزیم : موثر در باز کردن سینوس ها و رفع التهاب است. در مواد غذایی نظیر حبوبات ، آجیل ، سبزیجات و غیره وجود دارد.

گلدن سیل : گیاهی با خاصیت ضد باکتری و میکروبی است که به صورت دمنوش مصرف می شود که در درمان پولیپ بینی موثر است. استفاده از آن توسط خانم های باردار و شیرده  توصیه نمی شود.

روی : مواد غذایی نظیر ماهی قزل آلا ، کاکائو ، نخود و غیره حاوی مقادیر زیادی روی هستند. روی به طور غیرمستقیم با سرماخوردگی مبارزه کرده و به درمان سینوزیت های مزمن ، همچنین پیشگیری از پولیپ ، کمک شایانی می کند.